Mainīt tēmu
Informācija
Aptauja

Какая модель авто вам нравится больше всего?


 
Reklāma

Auto sacīkstes. Nepilnos 150 gados no 20 km/h uz 320km/h

Auto sacīkstes raksturo ātrums, aizrautība un spēcīgs sacensības gars. Interesanti, ka reizē ar pirmo izgudroto auto tika organizētas arī pirmās sacensības. Mūsdienās autosacīkstes mēdz iedalīt atklāto riteņu jeb formulu sacīkstēs, salonautomobiļu sacensībās un autorallijā. Bet tas vēl nav viss, jo pastāv tik daudz un dažādu auto sporta veidu. Tā kā auto sacīkstes ir sporta veids, tad arī sporta totalizatoros, piemēram, mrgreen.lv, olybet.lv kazino, lv bet u.c., ir iespēja veikt likmes par sacīkšu rezultātiem.  


Pirmajās auto sacensībās skatītājus sajūsmināja automašīnas, kas spēja sasniegt ātrumu 20km/h, Latvijā ikdienā ir atļauts pārvietoties ar ātrumu 90km/h, bet F1 trasē tiek sasniegts 320km/h ātrums. Turpmākajā rakstā lasi par auto sacensību attīstību un pilnveidošanos. 

Pirmās auto sacensības ar 24km/h vidējo ātrumu 

Nav liela pārsteiguma, ka pirmās auto sacīkstes norisinājās neilgi pēc benzīna iekšdedzes dzinēja izgudrošanas 1880. gados. Pirmās īstās auto sacīkstes notika 1895. gadā Francijā – no Parīzes līdz Bordo. Uzvarētājs 1178 kilometru garo sacīkšu distanci veica ar vidējo ātrumu 24,15km/h. Tajā pašā gadā arī Amerikas Savienotajās Valstīs tika organizētas sacensības. Tā kā sacensības notika paralēli ikdienas dzīvei un kustībai, bieži notika nelaimes gadījumi. Lai izvairītos no nevajadzīgiem negadījumiem, 1898. gadā tika organizētas pirmās slēgtā cikla šosejas sacensības. Šajā laikā braucēji spēja sasniegt 80km/h ātrumu.  


Starptautiskas sacīkstes mūsdienu izpratnē aizsākās 1901. gadā, kad pirmo reizi tika rīkots Gordona Beneta kauss, tajā sacentās nacionālie auto klubi. Katru klubu pārstāvēja 3 automašīnas, kas bija izgatavotas no attiecīgajā valstī ražotām detaļām. 1906. gadā Lemānā norisinājās pirmās Francijas Grand Prix sacīkstes. Tajā pašā laikā arī Amerikā arvien populārākas kļuva auto sacīkstes un 1904. gadā tika atklātas Vanderbilta kausa izcīņas sacensības. Agrīnās sacīkstēs gan Eiropā, gan Amerikas Savienotajās Valstīs konkurējošās sacīkšu automašīnas parasti bija nākamā gada modeļu prototipi. Tikai 1939. gadā standarta automašīnas modeļus sāka pielāgot sacensībām. 

Spīdveja sacīkstes

Pirmais spīdvejs, kas bija paredzēts auto sacīkstēm, tika uzbūvēts 1906. gadā Bruklendā Anglijā. Trase bija 30 metrus plata un 4,45 kilometrus gara ar 2 likumiem. Tajā notika sprints, stafetes, izturības un handikapa sacensības, trase darbojās līdz 1939. gadam. Eiropā bija vairākas spīdveja trases, bet tās nepārdzīvoja Otro pasaules karu. Iespējams, pazīstamākais spīdvejs ir 4 km garais Indianapolisas ātrumposms Spīdvejā. Sākotnēji paredzēta kā neasfaltēta trase, tomēr 1911. gadā tā tika nobruģēta. Sacīkšu ātrums ik gadu pieauga – ja 1911. gadā vidējais ātrums sasniedza 120km/h, tad 1970. gadu beigās jau 260km/h.  

Rallijs

Rallija vēsture aizsākas ar 1907. gada 12 000 km garām sacensībām no Pekinas un Parīzi. Nākamās nozīmīgās autorallija sacensības norisinājās 1911. gadā Monte Karlo. Salīdzinot ar spīdveju, kur visa atbildība gulstas uz braucēja pleciem, rallijā atbildību dala šoferis un stūrmanis, kopā pieveicot noteiktu maršrutu ar kontrolpunktiem. Īpaši populāri ralliji kļuva pēc Otrā pasaules kara, kad Starptautiskā Automobiļi federācija (FIA) organizēja Eiropas un starptautiskos čempionātus. Toties klasiskais rallijs, kādu mēs pazīstam mūsdienās, izveidojās 20. gadsimta sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados.  

Populārākās auto sacīkstes pasaulē

Kā jau iepriekš minējām, kopš brīža, kad tika izgatavoti pirmie automobiļi, entuziasti sāka ar tiem sacensties. Pats par sevi saprotams, ka gadu gaitā autosports ir mainījies, attīstījies un dažādojies, šobrīd pastāv simtiem dažādu sporta disciplīnu, kuras ietver motorizētu transportlīdzekļu izmantošanu. 1904. gadā tika dibināta Starptautiskā Automobiļi federācija (FIA), ar šo notikumu aizsākās process, lai autosportu formalizētu un standartizētu. Tieši FIA formāli atzīst motosporta veidus un organizē Pasaules čempionātus. Tālāk apskatīsim pasaulē pašus populārākos autosporta veidus. 

Formula 1

Formula 1 sacensības ir starptautiskā autosporta karaliene. Pirmo reizi tās tika sankcionētas 1950. gadā un kopš tā katru gadu notiek 20 sacīkstes, pietam katras sacensības notiek citā valstī. Gadu gaitā Formulas sacīkstēs piedalījušies gandrīz 800 braucēju no 40 dažādām nacionalitātēm. Ne velti šīs sacīkstes tiek dēvētas par īstu vispasaules motosporta notikumu. 

NASCAR

Amerikas populārākais un skatītākais sporta veids NASCAR savu debiju piedzīvoja 1948. gadā. NASCAR pārraudzībā ir vairāki sacīkšu seriāli – 7 lielie un vairāki reģionālie. NASCAR sacensības tiek organizētas 100 dažādās trasēs. Kāpēc NASCAR ir tik populārs? Jo sacensību būtība ir gaužām vienkārša – piloti, attīstot ļoti lielu ātrumu, stadiona tipa trasē tiešā cīņā savā starpā, sacenšas, kurš pirmais sasniegs finiša līniju.   

IndyCar

Bieži IndyCar tiek jaukts ar F1, lai arī pašas sacensības izskatās līdzīgas, izmantotās automašīnas ir atšķirīgas. IndyCar vēsture sniedzas līdz 1932. gadam. IndyCar sacensības notiek dažādās trasēs, līdz ar to automašīnas var būtiski mainīties atkarībā no trases. 

Drifting

Drifts ir ekstrēmais autosporta veids, drifta sacensībās dalībniekiem sānslīdē jāveic noteikta asfaltēta līkumu sērija pēc iespējas lielākā leņķī attiecībā pret līkumu. Šis sporta veids nāk no Āzijas, konkrētāk no Japānas.  

Autosacīkšu likmes  

Auto sacīkstes ir piesaistījušas skatītājus jau no pirmajām organizētajām sacensībām, tamdēļ nav nekāds pārsteigums, ka visas nozīmīgās kausu izcīņas un sacensības var vērot tiešraidēs. Pēdējos gados arvien lielāku popularitāti gūst autosacīkšu derības, labākie tiešsaistes sporta totalizatori piedāvā veikt likmes uz dažādiem auto sporta notikumiem. MrGreen koncentrējas uz trim galvenajiem auto sporta notikumiem - Formula 1, Lemānas 24 stundu sacīkstes un NASCAR. Toties OlyBet 2022. gadā tika atzīts kā labākais Formula 1 totalizators Latvijā. Trešais vērā ņemamais Latvijas tiešsaistes sporta totalizators LVBet piedāvājumā ir Formula 1, NASCAR, rallija un motociklu sporta likmes. Kad runā par autosacīkšu likmēm, ar to tiek domāta likme uz uzvarētāju. Ikviens var apgūt derību mākslu, atliek vien izprast sporta veidu un izpētīt koeficientus.  

Kopsavilkums

Auto sacīkstes pastāv kopš automobiļu izgudrošanas, lai arī pirmo sacīkšu auto ātrums sasniedza vien 24km/h, skatītāji viennozīmīgi bija sajūsmā par jauno sporta veidu. Laika gaitā izveidojušies dažādi motosporta viedi, tos visus vieno kopēja iezīme – tajos tiek izmantoti motorizēti transportlīdzekļi. Toties atšķirīgās lietas ir daudz vairāk, sākot no izmantotajiem braucamrīkiem un trasēm, beidzot ar uzvarētāju noteikšanas kārtību un punktu skaitīšanas sistēmu. Lai arī grūti atrast pareizos parametrus, 

kā noteikt, kurš no auto sporta veidiem ir vispopulārākais, Formula 1, NASCAR un drifts noteikti ierindojas iecienītāko un skatītāko auto sporta veidu skaitā.   

http://fiatforum.lv/http://fiatforum.lv/

Имя:*
E-Mail:
        
Введите код: *
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Tagi:
     Skati 1309  |  Atstājiet komentāru
Projektējis BESTNEWSLV-GROUP by DataLife Engine 2019