Vēl pirms neilga laika iespēja sēsties transportlīdzeklī, kas spēj pats sevi vadīt, bija tikai zinātniskās fantastikas filmu tēma. Tomēr tagad uz ceļiem jau ir daži transportlīdzekļi, kas piedāvā šādu iespēju.
Pašlaik šajos transportlīdzekļos joprojām ir nepieciešams, lai pie stūres sēdētu cilvēks - autovadītājs tikai problēmu gadījumā. Taču, runājot par pašbraucošo automobiļu attīstību nākotnē, ceļš uz priekšu noteikti vedīs uz tādu transportlīdzekļu radīšanu, kas ļaus mums pārvietoties pa pilsētu bez nepieciešamības apmeklēt kaut vienu braukšanas nodarbību. Šī iespēja ir ļoti
aizraujoša, un daudzi autovadītāji ar lielu entuziasmu gaida nākotni. Tomēr kāda būs realitāte un cik drīz mēs varam sagaidīt pārmaiņas?
Kas zina, varbūt nākotnē varēsiet aizbraukt uz kazino, lai spēlētu rulleti vai spēļu automātus un atbraukt atpakaļ, nesēžot pie stūres.
Lai gan mēs visi zinām, ka realitāte ir tāda, ka pašbraucošie transportlīdzekļi nekļūs plaši izplatīti vienā dienā, tomēr mūsdienu infrastruktūrai būs pastāvīgi jāpielāgojas, lai tā atbilstu mainīgajām automatizētās braukšanas vajadzībām. Iespējams, ka jāgaida vēl aptuveni 10 gadi, līdz pirmie bezpilota automobiļi parādīsies autosalonos, un būs vēl papildu kavēšanās, jo daudzi cilvēki nevarēs uzreiz atļauties iegādāties šos automobiļus.
Pirmās vietas, kur mēs, visticamāk, redzēsim šo automobiļu parādīšanos, noteikti būs pilsētu centri. Ne tikai paši automobiļi būs dārgi tiem, kas vēlas tos iegādāties, bet arī atbalsta infrastruktūras ieviešana būs dārga. Būs jāizvieto jauni luksofori, ceļa zīmes un ceļa marķējums. Tā kā daudzās valstīs jau tagad trūkst naudas esošo ceļu remontam, maz ticams, ka tās drīzumā varēs atļauties ieviest šādu jaunu tehnoloģiju.
Lai gan ideja par pašbraucošām automašīnām ir ļoti aizraujoša, mēs vēl daudz ko nezinām par to, kā tās darbosies. Ir daudz tehnisku jautājumu, kas būs jāatrisina, piemēram, cik labi tie darbosies sniegā vai lietū? Vai tie brauks pa ceļiem bez seguma? Ne tikai tas, ir arī citi jautājumi par visu transporta sistēmu.
Vai autonomie transportlīdzekļi spēs mazināt satiksmes sastrēgumus, vai arī tie patiesībā saasinās šo problēmu? Ja bezpilota automašīnas brauks pa vieniem ceļiem, bet cilvēku vadīti transportlīdzekļi pa citiem, kā instances tiks galā ar šo problēmu?
Viens no galvenajiem jautājumiem saistībā ar pašbraucošo automobiļu izmantošanu ir tas, vai tie palīdzēs uzlabot drošību uz ceļiem. Tā kā lielākā daļa transportlīdzekļu sadursmju notiek cilvēku kļūdu dēļ, loģiska atbilde būtu, ka drošība palielināsies eksponenciāli. Tomēr pašlaik ir ļoti maz pierādījumu, kas liecinātu, ka tas tā būtu. Patiesībā ir notikušas dažas plaši izskanējušas avārijas, kurās iesaistīti pašbraucoši transportlīdzekļi.
Vēl viens jautājums par pašbraucošo transportlīdzekļu nākotni ir tas, vai tie ietekmēs vai neietekmēs automobiļu īpašumtiesību tendences. Lai gan daži cilvēki, iespējams, vēlēsies iegādāties savu pašbraucošo automobili, ar to saistītās izmaksas var nozīmēt, ka lielākā daļa vienkārši izsauks pašbraucošo taksometru, ja viņiem būs nepieciešams kaut kur aizbraukt. Tiem, kas nolems, ka bezpilota transportlīdzekļi ir pareizais ceļš, būs jārisina jautājums par to, ko tie darīs, atrodoties uz ceļa. Ņemot vērā iespējamos drošības jautājumus, vai būs nepieciešams, lai cilvēks (kā tas ir tagad) sēdētu vadītāja sēdeklī tikai incidenta gadījumā?
Vai arī pasažieri varēs vienkārši atpūsties un izbaudīt braucienu, lasot, guļot vai darot jebko citu, ko viņi vēlas? Vēl vairāk, vai cilvēki izvēlēsies vairāk vai mazāk braucienu, ja viņiem būs iespēja izvairīties no sloga, kas saistīts ar to, ka viņiem būs jāsēžas pie stūres? Vai uz ceļiem būs vairāk cilvēku, kas veiks tālsatiksmes braucienus, ja nebūs stresa un noguruma, kas saistīts ar faktisko braukšanu, un vai tas kopumā ietekmēs gaisa vai vilcienu satiksmi? Vai arī mazāk cilvēku dosies uz ceļiem, ja nebūs prieka vadīt transportlīdzekli?
Ir skaidrs, ka neatkarīgi no tā, kādā virzienā virzīsies bezvadītāja automobiļi, izmaiņas nebūs saistītas tikai ar to, kādi transportlīdzekļi brauks pa ceļiem. Tās skars arī veidus, kā mēs mācīsimies vadīt transportlīdzekļus, un sekas, kādas radīsies, ja notiks negadījumi vai sadursmes. Būs jāpielāgojas autovadītāju izglītības programmām, kurās apmācāmajiem būs jāizprot, kā droši vadīt pašbraucošus automobiļus. Cilvēkiem būs jābūt skaidrai izpratnei par viņu lomu ārkārtas situācijās, kā arī par to, kā rīkoties ar iespējamiem tehniskās apkopes uzdevumiem, kas jāveic, un citiem jauniem elementiem, kas varētu parādīties bezpilota automobiļu dēļ. Vēl viens svarīgs jautājums, kas būs jārisina, ir atbildība.
Piemēram, ja automašīna bez vadītāja ietriecas citā transportlīdzeklī, kurš galu galā ir atbildīgs par šo negadījumu? Kas notiks, ja policija apturēs bez vadītāja braucošu transportlīdzekli par pārkāpumu uz ceļa - kurš būs vainīgs? Pašlaik autovadītājiem -c ilvēkiem ir jāsaglabā modrība pie stūres pat tad, kad darbojas pašbraucošais režīms. Tāpēc viņi ir vainīgi, ja notiek sadursme vai ja transportlīdzeklis pārkāpj atļauto ātrumu. Tomēr, ja transportlīdzeklis ir pilnībā autonoms, vai tiešām varētu uzskatīt, ka pie vainas ir cilvēks - pasažieris?
Pašlaik ir daudz jautājumu, uz kuriem nav iespējams pilnībā atbildēt. Tomēr skaidrs ir tas, ka nākotnē noteikti būs autonomi transportlīdzekļi. Vēl nav zināms, kā tie darbosies un cik liela būs cilvēku - autovadītāju - līdzdalība. Turklāt ir skaidrs, ka sabiedrība vēl nav gatava pilnībā pieņemt šādus auto. Galu galā tas notiks tāpat, atliek tikai sagaidīt šādu tehnoloģiju brieduma punktu.
http://fiatforum.lv/http://fiatforum.lv/